HET BESTUUR
Artikel 1.
1. Het bestuur is belast met het besturen van de vereniging.
2. De taak van het bestuur is alle activiteiten van de vereniging te organiseren, te begeleiden
en zo nodig maatregelen te nemen die voor een goede gang van zaken noodzakelijk zijn.
Dit alles teneinde het gestelde doel van de vereniging te bereiken.
Het bestuur dient daarbij binnen de grenzen te blijven van de statuten en het huishoudelijk
reglement.
3. Het aantal bestuursleden is altijd oneven en bestaat uit tenminste drie en ten hoogste zeven
personen.
4. Het bestuur legt van de bestuurlijke activiteiten minimaal eenmaal per jaar verantwoording
af aan de leden op de algemene ledenvergadering.
5.Rooster van aftreden, op basis van de statuten Artikel 9.5:
De voorzitter treedt af in een oneven jaar
De secretaris treedt af in een even jaar
De penningmeester treedt af in een oneven jaar, echter niet in het zelfde jaar waarin ook de
voorzitter aftreedt.
Lid 1 treedt af in een oneven jaar
Lid 2 treedt af in een even jaar
Lid 3 treedt af in een oneven aar, echter niet in hetzelfde jaar als lid 1
Lid 4 treedt af in een even jaar, echter niet in hetzelfde jaar als lid 2
TAKEN VAN DE VOORZITTER
Artikel 2
1. De voorzitter wordt benoemd door de algemene ledenvergadering.
2. De voorzitter begeleidt de gehele vereniging en meldt alle belangrijke gegevens aan het
bestuur. De voorzitter wordt bijgestaan door de andere bestuursleden en door eventuele
commissies.
3. De voorzitter leidt de bestuursvergadering en de algemene ledenvergadering.
Bij afwezigheid van de voorzitter wordt deze vervangen door een ander bestuurslid dat
door het bestuur wordt aangewezen.
4. De voorzitter zorgt voor de uitvoering van alle besluiten van de bestuursvergaderingen en
algemene ledenvergaderingen. De uitvoering van de besluiten wordt door de voorzitter
opgedragen aan één of meerdere bestuursleden.
TAKEN VAN DE SECRETARIS
Artikel 3
1. De secretaris wordt benoemd door het bestuur.
2. De secretaris beheert de administratie van de gehele vereniging.
Dit houdt onder andere in:
a. Het beheren en vastleggen van de inkomende post
b. Het beheren en vastleggen van de uitgaande post
c. Corresponderen met het Oranje Kruis
d. Corresponderen met nevenverenigingen
e. Het verzorgen van de ledenadministratie
f. Beheren van het archief van de vereniging
g. Het verzorgen van de nieuwsbrief in overleg met het bestuur
h. Het verzorgen van de administratie ten behoeve van de reanimatie cursus
i. Het verzorgen van de administratie ten behoeve van diplomering en verlengingen
j. Het maken van de agenda voor de algemene ledenvergadering, in overleg met het bestuur
k. Het maken van de agenda voor de bestuursvergaderingen, in overleg met het dagelijks
bestuur
l. Notuleren van de diverse vergaderingen.
TAKEN VAN DE PENNINGMEESTER
Artikel 4.
1. De penningmeester wordt benoemd door het bestuur.
2. De penningmeester beheert de gelden van de vereniging en verzorgt deze naar behoren, in
overeenstemming met het daaromtrent in de statuten bepaalde.
3 De algemene vergadering stelt het maximum bedrag vast waarover de penningmeester
middels het zetten van zijn handtekening kan beschikken
4 Bedragen boven het vastgestelde maximum zullen tevens door de voorzitter moeten worden
geaccordeerd
5. De benodigde werkzaamheden zijn onder andere:
a. Innen van gelden
b. Het betalen van rekeningen
c. Het beheren en verzorgen van de financiële administratie
d. Het maken van begrotingen voor het komende boekjaar
e. Het bestuur inlichten over de financiële stand van zaken van het lopende boekjaar
HET DAGELIJKS BESTUUR
Artikel 5
1. Het dagelijks bestuur bestaat uit:
a. Voorzitter.
b. Secretaris.
c. Penningmeester.
2. Het dagelijks bestuur bereidt de bestuursvergaderingen voor en stelt de agenda op.
3. Het dagelijks bestuur stelt de conceptagenda voor de ledenvergadering op; deze wordt
voorgelegd aan en vastgesteld door het bestuur.
4. Het dagelijks bestuur bereidt -zo nodig- een conceptbesluit voor, ten behoeve van de
vergadering.
ALGEMENE ZAKEN BETREFFENDE HET BESTUUR
Artikel 6
1. Het bestuur ziet toe dat de commissies ingesteld volgens artikel 14 van de statuten, hun
taken naar behoren uitvoeren.
2. De commissies zijn verplicht de gang van zaken, betreffende hun werkzaamheden
periodiek aan het dagelijks bestuur mede te delen.
3. Alleen de voorzitter of een door het bestuur aangewezen woordvoerder, kan namens het
bestuur naar buiten treden naar aanleiding van stemmingen en/of besluiten over personen
of zaken die uit een bestuursvergadering of een algemene ledenvergadering zijn
voortgekomen.
KOSTENVERGOEDING
De leden van het bestuur en de commissies kunnen een financiële vergoeding krijgen voor reis-, administratie-, telefoon-, en overige onkosten. De hoogte van het bedrag wordt ter goedkeuring aan het bestuur voorgelegd.
COMMISSIES:
ACTIVITEITEN COÖRDINATOR
Artikel 7
1. De activiteiten coördinator wordt door het bestuur aangewezen.
2. De taak van de activiteiten coördinator zijn:
a. Verwerken van de aanvragen voor evenementen hulpverlening
b. Benaderen EHBO-ers voor de activiteiten en draagt de benodigde informatie over
c. Verstrekt de materialen voor de evenementen hulpverlening aan de EHBO-ers
d. Verzorgen en beheren van materiaal voor de hulpverlening
e. Declaratie bij de penningmester indienen zodat die de rekeningen kan versturen
f. Heeft een paar keer per jaar overleg met het dagelijks bestuur.
LEDENADMINISTRATIE
Artikel 8
1. De medewerker ledenadministratie wordt door het bestuur aangewezen.
2. De taak van de ledenadministratie zijn:
a. Corresponderen met het Oranje Kruis
b. Het verzorgen van de ledenadministratie
c. Het verzorgen van de administratie ten behoeve van diplomering en verlengingen.
d. Het verzorgen van de administratie ten behoeve van de reanimatie cursus
CURSUS / HERHALINGSLESSEN
Artikel 9
1. De opleidingen en herhalingslessen worden volgens de richtlijnen van het oranje Kruis en
de Nederlandse reanimatie raad gegeven.
KADERINSTRUCTEUR
Artikel 10
1. De instructeur Eerste Hulp wordt aangewezen door het bestuur.
2. De instructeur Eerste Hulp en het bestuur maken afspraken over de financiële en materiële
zaken.
3. Het lesgeven wordt uitgevoerd, naar de richtlijnen van het oranje Kruis en de Nederlandse
reanimatie raad.
4. De instructeur Eerste Hulp kan in overleg met het bestuur bepalen welke lotus bij de cursus
aanwezig zijn.
CONTRIBUTIE REGELING
Artikel 11
1. De contributie moet overeenkomstig het gestelde in artikel 7 lid 4 van de statuten zijn
Voldaan
2. De contributie moet worden voldaan via bank- of girorekening.
Contant betalen is alleen mogelijk in overleg met de penningmeester.
3. De contributie zal op een algemene ledenvergadering worden vastgesteld.
EVENEMENTEN:
Artikel. 12.
Bij activiteiten bemannen leden een EHBO-post, nadat men hiervoor door de activiteiten coördinator of plaatsvervanger is gevraagd. De leden zijn verzekerd via het Oranje Kruis en de vrijwilligers verzekering van de gemeente.
Financiële vergoedingen voor het posten bij evenementen komt ten goede aan de
verenigingskas. Attenties in de vorm van bloemen, etc. zijn voor de leden persoonlijk.
Wanneer er zonder medeweten van de vereniging wordt gepost, is het niet toegestaan om
de kleding, de koffer/tas en/of andere materialen van de vereniging te gebruiken.
Van de leden die op een EHBO post staan, wordt verwacht dat zij handelen volgens de regels
van het Oranje kruis. Van hen wordt verwacht dat zij met respect met slachtoffers omgaan
En de algemene fatsoensnormen in achtnemen
Leden van de EHBO, zijn bij geplande evenementen correct en passend (afhankelijk van de
Weersomstandigheden en/of afhankelijk van binnen of buiten) gekleed. De kleding is
Functioneel, schoon en niet aanstoot gevend. Eventueel wordt er specifiek EHBO-outfit
gedragen.
De leden die voor de vereniging een EHBO-post bezetten tijdens een evenement, mogen
geen gebruik maken van alcoholische dranken en/of andere stimulerende middelen vooraf
en gedurende de tijd die voor het posten is overeengekomen.
De leden zijn verantwoordelijk voor het beheer van de materialen van de vereniging.
Er wordt bij een evenement alleen de standaard hulpmiddelen gebruikt die officieel in een
EHBO-tassen behoren.
Wordt er tijdens een evenement door de EHBO gebruik gemaakt van eigen vervoer ( auto of Motor) dan kan de EHBO-er een kilometer vergoeding in dienen bij de activiteiten coördinator € 0.19 per kilo meter.
SLOTBEPALING
Waar de statuten of het huishoudelijke reglement niet in zijn voorzien, beslist het bestuur.
Huishoudelijk reglement is goedgekeurd door algemene ledenvergadering
d.d, 27 september 2016